- Na 102 gminy w województwie świętokrzyskim, Gmina Bliżyn plasuje się w pierwszej dziesiątce jeżeli chodzi o bezpieczeństwo – mówił p.o. Komendanta Powiatowego Policji w Skarżysku-Kamiennej mł. insp. Paweł Szczepaniak podczas sesji Rady Gminy w dniu 27 lutego. Jednym z tematów obrad była informacja o stanie bezpieczeństwa, przestępczości, ładu i porządku publicznego na terenie gminy za 2024 rok. Goście z policji wykorzystali okazję do przeprowadzenia debaty o bezpieczeństwie.
Rokrocznie przedstawiciele policji informują radnych i społeczeństwo poprzez transmisję on-line o stanie bezpieczeństwa gminy. Na sesję rady w dniu 27 lutego przybyła mocna ekipa mundurowych: mówił p.o. Komendanta Powiatowego Policji w Skarżysku-Kamiennej mł. insp. Paweł Szczepaniak, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego podkom. Paweł Rycerski, ekspertka od profilaktyki społecznej nadkom. Anna Sławińska oraz dzielnicowi podkom. Emil Sadza i mł. asp. Paweł Jasztal.
Wstępem do debaty była informacja komendanta powiatowego na temat bezpieczeństwa, przestępczości, ładu i porządku publicznego w gminie. Aktualnie stan etatowy komendy powiatowej to 168 funkcjonariuszy, w tym 2 dzielnicowych. Nasi dzielnicowi obsługują rewiry nr 11 i 12, przyjmują też petentów w 1 i 3 poniedziałek miesiąca w godzinach od 15.30 do 16.30 w budynku GOPS przy ul. VI Wieków Bliżyna 2.
W 2024 roku na terenie gminy Bliżyn policjanci:
* zrealizowali 1858 służb zewnętrznych;
* przeprowadzili 630 interwencji;
* zakończyli 34 interwencje zatrzymaniem w izbie wytrzeźwień;
* podjęli 45 interwencji w obszarze przemocy domowej;
* sporządzili 10 Niebieskich Kart;
* obsługiwali 44 zdarzenia drogowe zakwalifikowane jako kolizje;
* nie odnotowali wypadków drogowych.
Na terenie gminy w minionym roku stwierdzono ogółem 50 przestępstw, w tym:
* 8 zdarzeń prowadzeni pojazdu w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego;
* 2 zdarzenie niedostosowania się do polecenie zatrzymania pojazdu:
* 1 prowadzenie pojazdu po cofnięciu uprawnień;
* 1 naruszenie orzeczonego zakazu prowadzenia pojazdów:
* 6 niealimentacji;
* 15 oszustw;
* 2 kradzieże:
* 4 kradzieże z włamaniem;
* 2 uszkodzenia ciała;
* 2 kradzieże tożsamości:
oraz po 1: bójka i pobicie, posiadanie narkotyków, groźby karalne, uszkodzenie mienia, uszkodzenie terenów chronionych oraz wywieranie wpływu na czynności urzędowe.
Na koniec swego wystąpienia komendant podziękował władzom gminy za przekazanie w roku ubiegłym kwoty 3400 złotych na służby ponadnormatywne.
W dalszej części sesji ekspertka od profilaktyki społecznej nadkom. Anna Sławińska poprowadziła debatę społeczną na temat bezpieczeństwa. Najpierw przypomniała o istniejących od kilku lat Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz aplikacji „Moja Komenda”.
Podczas dyskusji obecni na sesji zgłaszali m.in. następujące problemy dotyczące bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego:
- niebezpieczne zachowania motocyklistów w okresie letnim;
- bezpieczeństwo na przejściu dla pieszych w Mroczkowie;
- akty wandalizmu i spożywanie alkoholu w miejscach integracji i nad zalewem;
- konieczność organizowanie spotkań informacyjnych dotyczących oszustw i wyłudzeń;
- akcji odblaskowej w szkołach.
Podsumowując dyskusję wójt gminy Mariusz Walachnia przypomniał, że gmina od lat przeznacza środki finansowe na służby ponadnormatywne oraz fakt, że akcja z dostarczaniem odblasków do szkół również była prowadzona rokrocznie do czasu pandemii. Zapewnił, że w tym roku powróci ponownie. Bezpieczeństwo nad zalewem znacznie się poprawi po zakończeniu jesienią tego roku prac remontowych i modernizacyjnych. Zostanie wówczas zamontowany tam nowoczesny monitoring.
O bezpieczeństwie mieszkańców oraz oszustwach i wyłudzenia bankowych będzie można porozmawiać 6 marca w świetlicy OSP z przedstawicielami policji i banku. Początek spotkania o godzinie 17.00.